Säkerhetsvästar, billig livsförsäkring

Det går väldigt mycket diskussioner om just säkerhetsvästar som är en billig livsförsäkring när man håller på med hästar. Nu tänker jag skriva mina åsiker om säkerhetsvästar.

Först och främst så använder jag alltid säkerhetsväst när jag rider, mest för att mina föräldrar tycker det. Det gäller dressyr,hoppning,uteritter,lugna skritturer, barbackaturer,tävling(självklart),ja precis allt. Har det till och med när jag longerar ibland för man vet aldrig vad som kan hända. Dock hade jag nog inte valt att rida utan säkerhetsväst även om mina föräldrar hade skitit i om jag hade säkerhetsväst eller inte.
Visst, den är riktigt obekväm ibland men om man tänker hur mycket liv just den lilla säkerhetsvästen har räddat är den mycket värd.

Om man tar johanna grant's fall med chabouike, som var oerhört trist, räddade hennes säkerhetsväst hennes liv. Och tänk, då red hon inte ens, hon skulle gå in och göra iordning hennes ponny. Precis allt kan hända.
Och sen dethär att det är töntigt att rida med säkerhetsväst? Asså jag fattar inte riktigt, hur kan det vara töntigt att rida med säkerhetsväst? Det är helt sjukt, vissa anses som "nybörjare" när dom rider i västar men jag fattar inte riktigt hur det hänger ihop. För jag ser massa duktiga ryttare på hög nivå som rider med säkerhetsvästar. Hur säger vi då, är dom töntiga & nybörjare dom med?

I hoppningen & ute i terrängen/uteritter är det iallafall självklart med säkerhetsväst eftersom det oftast händer flest olyckor då.  Men även på ett dressyrpass, en skrittur i skogen eller ett markarbetspass kan olyckan också ske att ponnyn/hästen blir rädd för något och man faller av.
 Och om man då hade tänkt " äh, det är bara ett dressyrpass, inget brukar ju hända" eller " Vi ska bara skritta ut en sväng, ingen säkerhetsväst behövs". Och det är just detdär " det brukar inte hända " , men tänk om det händer? Ja, då kan det sluta riktigt illa kanske.

Och sen är det ju vissa som rider/tycker att dom rider sämre med säkerhetsväst för att man inte kan "röra sig fritt" eller vad man kan säga. Och så kanske det är. Men det finns ju sköna västar som knappt känns som racesafe och en som är så tunn att man knappt känns att den är där, men ändå skyddar den.


Det här var mina åsikter om säkerhetsvästar.
-Vilka är era?

// ida carlsbogård


Kommentarer
Sagt av: Louise - läs om mig och mitt arabsto

Jag håller med dig i varenda ord, förutom att ridvästen inte är bekväm ;) Fast det är ju såklart olika beroende på vilken väst man har, men kan bara säga att RaceSafe-västen känns inte ens att ha på sig, så jag har inga problem alls med att rida med den! :) <3

2011-07-27 @ 13:24:44
URL: http://equosteam.blogg.se/
Sagt av: Anonym

vad är felicias blogg? har hon skickat schabraket??

2011-07-27 @ 15:45:23
URL: http://mysancarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas ej)

Din blogg!:

Skriv här:

Trackback
RSS 2.0