Östadkulle ridläger 2011

Nu tänkte jag berätta hur det har vart, dag för dag!
Varning för långt inlägg ;) LÅNG HISTORIA DETTA!

Söndag: Detta var ju dagen vi kom dit och jag fick reda på att jag skulle rida Daisy, en liten c-ponny som Nicholai har tävlat väldigt mycket. Hon är ju skitduktig i hoppningen, dressyren är lite svårare för hon har inte riktigt dom musklerna som behövs. Red henne då och det kändes riktigt bra! Dock red jag med de nya stövlarna och det var stelt som in i h-vete! Men annars gick det helt okej!
På kvällen gjorde vi inget speciellt,vi installerade oss i våra stugor och sen sov vi. Jag och erika fick sova ensamma i en fyrmanna-stuga :d Det var skönt!

Måndag: Nu började det påriktigt då, upp vid 9. Inte alls tidigt faktiskt! Hämta hästar, frukost och sen göra ordning för första ridpasset, dressyr! Man fick ju välja om man vill ha "vanligt" ridläger som innebar ett ridpass på ridbanan och ett ute i skogen. Men om man istället valde träningsläger så fick man rida dressyr & hoppning varje dag. Valde träningsläger. Så dressyren då, det gick jättebra! Daisy var faktiskt riktigt duktig, hon gick fint imellanåt när hon orkade. Nöjd.
 
Sedan göra iordning hästarna, lunch och sen fritid där vi gjorde allt möjligt? Runt 4-5 var det dags för hoppning. Hade fått förvaningar om henne, att hon gärna lurar ryttaren. Väldigt pigg på hindrerna men om man då inte har skänklarna om så tvärstannar hon precis innan hindret. Och det gjorde hon två gånger, och båda gångerna ramlade jag av,först på rumpan på andra sidan och andra gången rätt in i hindret. Det gjorde ganska ont, ja!
Men sen hoppade vi några språng till och då kändes det bra.
På kvällen där hade vi en kvällsaktivitet,dock kommer jag inte ihåg vad XD Bra första riktiga dag.
 

Tisdag: Idag var det ju som vanligt ta in ponnysar, frukost och göra iordning de och sen ett dressyrpass igen! Kom ihåg att det var ganska mycket skänkelvikningar denna dag. Det gick bra,vad jag kom ihåg. Hon gick ungefär som i måndags.
Vid 4-5 tiden så hoppade vi igen, och då stannade hon en gång och jag flög såklart av. Denna gången slog jag mig ganska illa och då funderade jag på om jag verkligen skulle fortsätta att rida henne, för det känns inte så kul att slå halvt ihjäl sig varje dag. Så från och med på onsdagen började jag rida Rocky Tampas (Rocky).
På kvällen här så gjorde vi som kvällsaktivitet "Kejsaren begär", det var roligt! Och maten här, den är verkligen supergod!!!

Onsdag: Idag så började jag rida Rocky, en häst på ca. 1,55-1,60m i mankhöjd. Han är typ 20 år,men han är jättepigg och de dom berättade om han stämde allting, att han var duktig på dressyr, hoppning och terräng och har varit en fälttävlanshäst.
Idag red några av oss till en stor terrängbana som låg ca. 45min bort, där fanns det jättemycket!! Vattengravar, stockar, upphopp,nerhopp,däckhinder och typ allt! En riktig terrängbana var det allt och det var SKITKUL.
Vi fick hoppa massa där, och jag ramla inte av. Haha, Rocky var grymt duktig.
På kvällen där gjorde vi en tipspromenad,man skulle typ gissa " Vem är bilbo?" ,så hade man tre alternativ, och just på den så var jag med och då hade vi en tävling om vem som hoppade högst. Jag vann den faktiskt, hoppade 90cm. Hade säkert kunnat ta 1m också ;) Jätteroligt va det.
Sen idag åkte Daisy iväg, hon skulle åka henne som skulle rida till henne lite. Eller ngt sånt.


Torsdag:
Idag var en riktig dag där det var dressyr först, Rocky var meegaduktig och gick fint i form och var med me bakkärran och trampa under sig fint. Trava mycket på volter för att få de lösgjorda och gjorde även lite skänkelvikningar och galopperade lite imellanåt. Han var lite stel, som han brukar vara sa de, men det släppte efter vi galopperade. Kändes suuper!  
Sen var det hoppning igen och då övade vi på omhoppningssvängar, det var jättekul! Han var jätteduktig, han hoppar typ som Zefyr, han som stod på ridskolan. För er som vet vem den hästen var :) Väldigt stort med andra ord. Så jag fick hålla in han för han var väldigt pigg på hindrerna, annars om vi skulle komma i hög fart och hoppat av försent hade det blivit ett jätte språng. Men det gick jättebra!! :D
På kvällen där spelade vi brännboll och Nicholai var med, sjukt go är han. Bra dag!

Fredag: Idag övade vi först på våra dressyrprogram som vi skulle göra på uppvisningen, jag skulle visa upp L:C1 med Rocky. Han kändes jättefin då och det gick bra.
Idag regnade det verkligen hela dagen, vissa timmar så öste det bara ner. Så på hoppbanan så var det en stor swimmingpool på hela ena långsidan. Men eftersom vi var tvunga att öva på banan ändå, lite blött men det funkade jättebra, hoppade tillslut en bana på 75-80cm.
På kvällen här kollade vi på några avsnitt av ponnyakuten för nicholai ville det , haha det roligaste var ju på en när nicholai sa " Jag och nicole's häst ..." när de satt vid bordet!  Det var roligt :3

Lördag:
Idag var det uppvisningen, först var det hoppningen. Det gick bra!
Sedan var det dressyruppvisningen, den gick la sådär tycker jag, han var taggad från hoppningen och ville inte riktigt jobba. Så han blev lite stark och så men annars var det okej.
Min syster, Erika, Erikas syster och Sandra gjorde voltige också!
Sen åt vi lunch med alla föräldrarna som var där, sa hejdå till hästarna och ridlägerledarna och alla. Sen bar det av hemåt...

En bra vecka var det, i början var det sådär men det blev bara bättre och bättre. Pappa filmade på uppvisningen men jag vet inte hur man får över filmen till datorn från den.Tror det inte finns nån sladd. Och på den fanns det även filmer från när jag var där för tre år sen, gosh vad jag har förändrats! Både på hur jag rider och hur jag ser ut. Det var faktiskt riktigt kul att se på.
Här kommer bilderna!!




Två provsmak, kommer ikväll för nu hinner jag inte mer!
// ida carlsbogård


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas ej)

Din blogg!:

Skriv här:

Trackback
RSS 2.0