Dag 7 - Min bakgrund

Min bakgrund, antar att det gäller hur jag började rida osv .. ?

Allt startade med att min bästa kompis, Frida hade en shetlandsponny sedan hon var 1. Stallet är ju ganska nära och min pappa var även där och red när han var mindre och red på deras hästar. Jag började vid 4-5år rida på Jocke som han heter! Hoppade till och med när jag var 6 år eller något? Minns att jag tyckte att det var världsroligt!
När jag var 7 fick jag äntligen börja "provrida" på Lundens ridskola, ungefär varannan vecka. För att man skulle få se ifall man ville börja rida. Man fick lära sig styra och trava lite lätt då. Ett minne var att när jag red Maximus som då stod där på ridskolan , och pappa ledde mig då och då började maximus och galoppera och jag blev jätterädd. Haha! Så när jag var åtta började jag i en nybörjargrupp på ridskolan, och jag längtade som bara den varje gång efter ett ridpass så sa jag "Nu är det bara en vecka kvar till nästa lektion". Var överlycklig när jag för första gången fick galoppera, på riktigt XD

Ca. två år senare blev jag skötare på två shettisar som stod i det stallet Robban är, ca. två minuters gång från mig. Smulan, som då var 21 år och Tiffanie som var 5. Det var väl då allt började. Jag var i stallet minst 5 gånger i veckan. 1 gång på ridskolan och 4 gånger uppe hos Smulan och Tiffanie. Jag red Smulan oftast, hon var jättesnäll och vi red ut, red dressyr, hoppade och hade gymkhana. Tiffanie kunde ingenting från början. Hon hade inte ens en sadel. Men Frida och jag hjälptes åt så vi lärde henne jättemycket saker, till och med galoppskänkeln så i slutet kunde hon till och med hoppa lite små hinder. Shettisarna var verkligen grymt roliga. Jag och frida hade även OS i Solberg typ 2008?


Tiffanie längst upp och smulan längst ner ! :') Saknar dom jättemycket! Just nu är Smulan hos en fodervärd i Vänersborg och Tiffanie blev såld till Finland så hon kommer jag troligen inte se någon gång mer..

2008, då blev jag även medryttare till en b-ponny på 5 år som hette Elvira III! En busig en, men hon lärde mig mycket ändå! Hon bockade alltid i galoppen i högervarvet. Haha, men jag saknar henne med! Vi hann aldrig tävla , för sommaren 2009 fick hon problem med hoven så hon fick vila i 2 månader..
Jag utvecklades något enormt under både riddelen och skötseldelen dehär två åren, jag hade under 4 år gått upp till en 3:a.
Vid sidan om red jag även borta hos Frida & Emma, men då var det Zixten eller Diamant som gällde.

Men då hände det, vecka 34, en tisdag fick jag reda på att vi skulle börja leta efter ponnysar till mig och min syster. Jag var överlycklig!! Vi kollade på endast 3 ponnysar innan vi hittade, Aluette , även kallad Alice. Drömponnyn i mina ögon. Vi hann med mycket på 1 ½ år.
Då började hästlivet påriktigt och jag utvecklades ännu mer inom ridningen och gick upp till en 4:a vuxengrupp på ridskolan. Väldigt stolt, lilla jag som ridit endast i 6 år, rider med dom som har ridit 20år mer!
Och den storyn med Alice har ni ju redan hört, :(


<3

Så det var väl bakgrunden, i nuet är att jag rider Robban och hjälper till att rida olika hästar! 
Jag lärde mig ju rida på stora hästar, tror det kommer göra väldig stor nytta i framtiden.  


____________________________________________________________________________________

Dag 1 - Presentation av mig + 3 ord som beskriver mig

Dag 2 - Presentation av hästen/hästarna
Dag 3 - Första hästen
Dag 4 - Det här äter hästen/hästarna
Dag 5 - Det här har jag med mig på tävling
Dag 6 - Mitt mål med ridningen
Dag 7 - Min bakgrund
Dag 8 - Pinsammaste situationen med hästar
Dag 9 - En perfekt dag i stallet
Dag 10 - Min utrustning
Dag 11 - Hästbloggar jag läser
Dag 12 - Hästens utrustning
Dag 13 - Om jag skulle vara tvungen att byta häst med nån skulle jag välja...
Dag 14 - Min drömhäst
Dag 15 - Mina drömmar

Dag 17 - Mina tränare
Dag 18 - Jag gillar
Dag 19 - En häst jag saknar
Dag 20 - Veterinär, hovslagare, massör osv..
Dag 21 - Fula ovanor
Dag 22 - Jag gillar inte
Dag 23 - En hoppträning
Dag 24 - Jag måste träna på
Dag 25 - Meriter
Dag 26 - Mina rädslor

// idacarlsbogård

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas ej)

Din blogg!:

Skriv här:

Trackback
RSS 2.0